Wednesday, September 12, 2012

ABANG AYIE


Satu kisah yang sangat tragis sebenarnya.
Ada satu  brader baru pindah stingarden area  aku  yang indah.

Dengan ketinggian  yang kalau  aku berdiri -bawah ketiak dia, muka panjang , kurus , gelap sedikit dan yang  aku ingat : rambut “M” dia.
Dia ini jiran baru , pindah bersama anak sedara dia yang ku panggil “Parah”- Farah sebenarnya.
Padahal nama dia Syarifah Syafiqa. Celah mana datang  Farah pun aku tak tau
Ok, berbalik kembali cerita Pak Su dia yakni brader  yang rambut huruf “M” itu.
Yang kita orang panggil  Abang Ayie.
Disebutkan disini  dia ini lelaki paling dewasa di kejiranan kami, aku mula la pasang angan-angan mengorat  (aku membayangkan Abang Ayie ni serupa macam Remy Ishak dikala itu. Padahal tak serupa pon) Masa itu, lubang idung  Apek pon aku  dah tak pandang.
Hewhewhewhew

Oh abang ayie ini kira Lejen juga. Dengan kemahiran dia menjentik guli , melipat kaki orang  dan kehandalan bermain konda kondi  dan raunders, menyebabkan semua orang surrender main dengan “Abang Ayie”.
Satu hari , Abang  Ayie menukar tebiat.  Di sebelah rumahnya itu terdapat  satu ruang kecil. Ngam-ngam  dibawah rumah aku dijadikan port bermain memandangkan ketika itu panas terik .

Dan  seperti biasa , aku yang kagum dengan  “Abang Ayie “ ini  duduk  memerhatikan beliau.
“Hiah-hiah-hiah”  dia menjerit kecil sambil membuat beberapa pergerakan.
Bersemangat betul aksi dia
“Ani nak buat juga keh?”
“ Nak lah”
Dia memulakan kekudanya, mula dibuka kaki kirinya perlahan. Diangkat  .
Aku yang dekat dengan dia pun mula mengikut arahan dia.
“buka kaki, seimbangkan badan, pastu angkat kaki tinggi-tinggi ”
“okay, kita buat sesame: 1-2-3”

Dan

BUKK!

Disusuli dengan  tangisan  yang kuat.
Abang Ayie panik.  Berkali-kali dia minta maaf
Dan ibunnya, yang ku panggil Opah  Parah itu keluar, terpekik sedikit
“Kau buat apa dengan  Ani ni , Ayieeeeeeeeeeeeeeeeeeeee?”
Dia segera lari kearah aku .

Sebenarnya  Abang Ayie itu tengah  mengajar aku Sepakan Angin Topan, konon –konon satu jurus taekondow.
Masalahnya abang ayie tu orangnya tinggi lampai, masa dia angkat kaki, dia  tak perasan jarak aku dengan dia terlalu dekat.
Buk!
Sepak angin itu laju dan kemas, terasa aura angin sampai rambut fringe aku pun ditiupnya
Maka, hinggaplah tapak kakinya ngam-ngam dekat tulang pipi aku .
:’(
Kan -dah melalak.


Thursday, August 30, 2012

MERDEKA !!

Syukur-syukur dan syukur
terima kasih Tuhan .
untuk keindahan itu.
eh,
malam ini
ambang kemerdekaan bagi Malaysia.
saya suka hari ini
kerna nonton konsert secara percuma.
dan saya suka sebab esok,
cuti umum. hewhewhew
sebab itulah tanggal penting buat rakyat Malaysia
hari turunnya Union Jack
dan pembebasan Malaysia.
*Hehe. saya suka subjek sejarah.
dan esoknya
adalah hari ehem!
hari penting saya.

saya tulis sikit-sikit nanti saya sambung lagi
buat rakyat Malaysia dari seluruh ceruk dunia.
SELAMAT HARI MERDEKA EBERIBODI!


*dua tiga menjak hati saya deg-degkan, Rindu ^#&$@*  @$&%*  katanya. dan saya juga rindu
merendam kaki di tepi pantai.. Bersabarlah wahai hati.



Wednesday, August 15, 2012

MET IDULFITRI YOH!




tahun ini, meriah sedikit raya
masih beraya bersama keluarga
belum sama mertua * keh keh keh

Alhamdulillah
segalanya dipermudahkan.
:D

kali ini, walaupun tidak bertemu keluarga besar,
saya kira, ini adalah antara Ramadhan yang manis buat saya
nantilah saya cerita kenapa.

oh, saya bercuti panjang
jadi saya post awal awal.
Terutama buat keluarga tercinta:
Muaralabuh,Padang,Jakarta, Pekan Baru, Batam, Bandung,Medan, Surabaya, Kalimantan.
Amerika juga. hihihihi

Sahabat terbaik, teman rapat.
Yg mengenali secara langsung atau tru fesbuk

Kepada bakal suami yang namanya masih dirahsiakan di luh mahfuz

Kepada awak ,yang membaca

Met idulfitri
Pulang dgn cermat, ingat lah orang tersayang.

Wednesday, August 8, 2012

sibuk katanya

err...
sibuk sikit,
eh , sibuk banyak sebenarnya
dan banyak juga telah diconteng di dalam kepala dan beberapa tempat 
cuma saya tak sempat nak update dan kemas kini
nantilah

"SELAMAT BERPUASA "

Wednesday, July 18, 2012

RAMADHAN YANG MANIS

untuk kesekian kali ,
Ramadhan itu datang,
membawa kecintaan masa lalu
yang kurang ditinggal pergi.
______________________________________
karya : Sasterawan Negara, Dato'A . Samad Said
Buku Antologi Puisi : Hujan Pagi

Alam itu cantik—gunung dan tasik;
maya terlalu indah—laut dan mega.

Lapar dan dahaga yang mengiktibar
cekal dan bersih suara mengajar:
Lapar kita dahaga yang menguji,
dahaga kita lapar yang mengerti—
ketakwaan penuh terhadap Ilahi.

Puasa—musim manis, bahang menguji,
angin yang santun ke pohon dakwah
bergugus dan sihat buah ibadahnya.
Bulan menyimpan kebijaksanaan,
musim indah di taman Ramadhan,
menyerlahkan kemanusiaan luar biasa,
menginsafi keagungan Maha Kuasa.

Daun yang gugur, tanah yang rekah,
di atas sejadah harum iklimnya;
surah yang jernih dan suara syahdu
terhantar ke lidah dari damai qalbu,
merubah derita ke bahagia diri,
membimbing hidup yang diredai.

Solat malam, zikir doa, tulus sedekah
ibadah ummah, tangkai yang ketiga,
mengagumi Allah Subhanahu Wa Taala.
Langit beradab, kelam dan cerah
datang dan pulangnya iktibar berhemah.
Badik ketika murka, senyum sewaktu mesra,
alam, insan khusyuk menyujud Ilahi
sekiblat dalam tautan kasih yang hakiki.

Lailatul qadar ia pada detik terpilih
malam yang manis, indah dan jernih.
Pada malam sabar dan siang yang cekal
ranum pohon hikmah sebagai bekal;
gugus permata, kerlipnya paling mesra,
merimbun bugar, daunnya meneduhi ummah.



Iringan lagu kegemaran: caravancy-kitaro. oh , terima kasih ayuhai adik junior Karangkraf.

video

p/s: Sajak ini dibaca kembali , setelah hampir 7 tahun meninggalkan pentas sekolah.  Latihan yang cuma 5 minit, perasaan gugup seperti sedang mengunggu lafaz nikah dibaca.  Berdebar-debar (eleh, macam lah penah menikah) hahaha

Thursday, June 28, 2012

Vous


"c'est difficile à dire,
mais je veux vous le savez
que,

je tombe en amour avec vous
oui,

vous.

vous touchez mon cœur, encore une fois."

Wednesday, June 27, 2012

FALL IN LOVE





with Black



p/s: dalam almari ,  dipenuhi  4/5 pakaian hitam (top to toe) sampai teman saya bosan , katanya 
" hitam lagi?"  (T-T) . hitam itu menawan tau. misteri. hahaha











Thursday, June 21, 2012

"Tentang cinta yang datang perlahan"

Aku kenal dia
lebih sepuluh tahun lepas
hujung bulan tujuh dua ribu satu.

err, aku ingat tarikh itu kerana  itu antara "best moment" kerana berberapa hari lagi Malaysia Merdeka.
sebenarnya acara Perkhemahan Pengakap itu cuma suka-suka sahaja.
aku masih malu berbicara dengan lelaki  (hormon baru nak naik) hewhewhew

entah kenapa , dalam beratus-atau beribu orang yang hadir itu kenapa la aku jumpa kau.
padahal kalau dikira kilometer jarak sekolah, tak lah jauh sangat sekolah aku dengan sekolah kau
tapi dalam hutan beribu-ribu kilometer i itulah jadi titik pertemuan aku jumpa kau
atau kau jumpa aku
seperti satu sumpahan pulak.
bila mana selalu 'dekat' dengan kau.

selepas perkhemahan itu ,aku mula terlupa akan kau
ada juga aku sibuk-sibuk tanya wakil sekolah kau kalau kau ada mana-mana aktiviti daerah
aku rasa kau sendiri tau,(sebab sibuk dengan senior sekolah kau yang seorang tu) hahaha
lama -lama
lost contact.
sehingga habis tingkatan lima ,
aku kerja 'part time' ketika itu di sebuah kedai coklat
di bangunan 88 tingkat itu.
dan aku kaget,kau juga ada kerja dibawah , aras lantai bangunan.
jadi setiap hari selepas pulang kerja , pasti terserempak dengan kau.

kebetulan kau kerja dengan teman di sekolah lama aku.
(complicated sungguh)
Jadi hampir hari-hari aku jumpa kau, sebelum  terhenti kerana masing-masing  menyambung pelajaran

habis belajar juga aku jumpa dia
kebetulan ayah kau membuka gerai  pada hari tertentu di sekitar kawasan perumahan aku
ya, lama-lama aneh betul rasa.
terpaksa aku  akui, aku suka tengok kau
sama ada sengaja, atau tidak , sebolehnya aku berusaha untuk lalu dikedai itu
berpura-pura terserempak kau .


hubungan bagai roda itu buat aku rasa dekat.
kebetulan juga, makciknya adalah teman mama *berangkai-rangkai sungguh*

selepas putus cinta dibatas kota dengan monyet tidak bertali
lagi lah kerap aku jumpa kau, kebetulan kau sudah habis pengajian
ya, kau.
kau yang akan berusaha gigih teman aku bawa kereta tengah malam
kaulah  yang aku jumpa  lepas aku sedar aku sudah dua hari tak mandi  dengan muka kosong,
kau lah yang akan jemput aku tertinggal keretaapi selepas jam 12 malam,
walaupun time itu kau sangat penat. kau dengan gigih muncul seperti superhero ditengah malam

asik-asik jumpa kau.
dan kadang-kadang aku cuba buat terserempak dengan kau
berpura-pura berwajah serius. *padahal hati aku berbunga-bunga.
tapi dalam banyak benda yang aku komplin dekat kau,
yang aku buat-buat serius itu,
sebenarnya, aku suka
aku suka bila kau cuba buat aku gembira , walaupun time itu aku buat muka malas nak layan
aku suka bila kau melalak dengan aku dalam kereta  walaupun picthing kau lari
aku suka bila kau telefon aku semata-mata nak bagi dengar ciptaan-ciptaan kau yang aku selalu kata ntah hapa-hapa tu,
aku suka tengok kau control muka kau sesabar yang mungkin, walaupun kau dah berpeluh-peluh sebab aku sengaja biar kau berjam-jam menunggu dalam tengah panas,
aku suka teman kau pegi kedai buku, walaupun tak lah hari-hari aku jumpa kau baca buku
aku suka kau bagi ceramah kat aku, dengan selembut yang mungkin  (selalunya nada tegas )
aku suka telefon kau, semata-mata nak dengar suara kau.
dalam sesetengah tempat,  curi-curi pandang, aku suka melihat ketokohan kau melayan anak-anak kecil
aku suka bila kau bising-bising suruh aku balik awal dari pejabat.
aku suka bila kau panggil aku dengan nama timangan aku
aku suka bila kau 'sorokan' aku masa budak-budak sibuk bermoshing, masa kita pergi event gig zaman belia dulu.
aku suka tengok keyakinan kau bila kau bercakap soal jodoh
aku suka hidu bau , bau perfume kau yang bercampur bau keringat *aku suka curi hidu dari belakang .
aku suka berdebat dengan kau , dengan kau yang tak suka kalah tu.
pernah suatu hari, kau pandang aku. entah kenapa, selama ini sebolehnya kau larikan mata kau,
tapi kali itu, kau pandang aku lembut dan bersinar-sinar*im blushing.
aku suka bila kau hulur tangan lengan  baju kau , suruh aku lipat , betulkan baju, dan kemaskan rambut kau.


err, walaupun aku cuba buat-buat garang dan taff depan kau,
aku suka semua tentang kau,



"kahwin jelah dengan aku" kata kau .





Monday, June 18, 2012

Khayal Penyair




"mengapa kau mengkhayal
khayal mengoda hati
mengapa kau mengkhayal 
khayal menggoda hati
kerna aku haus, pada keindahan
bagai musafir haus ditengah padang pasir
berhajat akan minum , seteguk air."

Seniman S.Effendi ini sangat berpengaruh dalam perkembangan tumbesaran saya
Halwa telinga saya selalu dipenuhi  oleh lagu-lagu beliau ,The Mercy's, Titek Shandora, Mukhsin , D'lloyd dan Dato' Ahmad Jais
kerana papa, antara peminat tegar mereka.
jadi jangan heran , saya orangnya  agak evergreen juga. 
hahahaha
betapa pengaruh Encik Eddy (Papa) itu sangat kukuh dalam diri saya
walaupun ramai yang mengatakan wajah saya serupa mama, tapi
jiwa saya lebih kepada papa saya yang seorang itu.

Paling manja dan paling kuat menggedik dengan Papa, walaupun terpaksa dikongsikan bersama
dua saudara perempuan yang lain,

melihat ayah sebagai lelaki yang sangat banyak sabarnya melayan anak gadisnya yang degil ,
buat saya sangat kagum dengan Papa,
betapa setianya dia , dan luhurnya dia menjadi seorang bapa.

Nasihatnya : "apapun keputusan Ni, pilih dan buatlah yang terbaik"


"Selamat Hari Bapa, Encik Eddy Saya"

p/s: pernah ditegur oleh bekas ketua saya, katanya "kamu ni lahir tahun berapa sebenarnya?" asal karaoke , pasti saya belasah lagu lama-lama. paling koman pun rock 80 an. 

Thursday, June 14, 2012

Aturnuhun Bandoeng :)



Ama si Dedek , Acarmanik
Pasar baru 












Rumah Mode


ceritanya udah sedikit basi sebenarnya,
berdua bersama teman baik ,
memenuhi keinginan-keinginan para wanita yang 
gemar "memegang beg plastik tangan penuh kiri dan kanan"

alhamdulilah , 
hampir 5 hari disana.
menikmati indahnya kota Paris Van Java
bertemu saudara merangkap teman baik mama.



secara tak langsung membeli barang tunangan.

Hewhewhewhewhew 

.
.
.
.


Kawah Ratu, Tangkuban Parahu


p/s: dah se-bulan baru nak hapdate? bizi katanya. hehehee

Wednesday, June 6, 2012

Sweet Dreams






My guilty pleasure, I ain't going no where
As Long you're here. I'll be floating on air

Cause you're my
sweetheart


p/s: jatuh cinta buat diri jadi aneh . Orang sibuk berinai, dia pon nak berinai juga. hewhewhewhew

Wednesday, April 18, 2012

TERINSPIRASI katanya .



Bersemangat! Chaiyoooo 
Yay!
F-O-K-U-S!

Syukur,
beberapa plan sudah berjalan lancar,
Suku tahun pertama yang mencabar.

PROJEK B .

*angkat-angkat kening.

p/s: kalo makan protien banyak-banyak, pastu senam seminggu sekali, pastu bajet dapat badan macam beyonce? #lempang diri sendiri.

Tuesday, April 17, 2012

How Dare You?


.
.
.
.
.


.
.
.

Ahah!

"kembo" tak berapa nak jadi.

*tutup muka. tutup muka. konon-konon malu.

#PENGSAN.



Thursday, April 5, 2012

HIJRAH ANA



“kenapa Ana tidak boleh menyertai kamu?”
Ana menangis ,
perasaan Ana keliru, Ana sebal, Ana marah
Mereka hanya memandang Ana , diam
Dari tadi mereka diam.
Soalan Ana tidak dijawab, Ana menangis teresak-esak
Ana merasa hairan, “salah saya apa?”
Dan kemudian , seorang wanita manis , menjawabnya dengan tenang
“kerana awak ...tidak serupa kami ,sayang”
Ana memandang dirinya dari atas ke bawah. Dan dia mula meraba-raba kepalanya
Seperti ada yang sangat kurang disitu.
Wanita berwajah manis tadi mengangguk.
mengiyakan kepastian yang Ana mahu.
Wajahnya sungguh berseri-seri.

Dan kemudian sekumpulan wanita yang lengkap berjilbab dan berjubah putih yang tersenyum itu
 hilang dibalik  cahaya terang benderang.


Pagi itu, Ana menangis. Ya, dia menangis dalam tidurnya
dikesat air matanya yang kering itu
dia kembali diam,
mengucap panjang, dan cuba berfikir.
Persolan yang tidak dijawab dari mimpinya tadi
Dia memandang cermin ,
Perlahan-lahan dia gapai selendang hitam yang dibelinya kelmarin.
Di tutup di atas mahkotanya yang indah mengikal
Dan dia menangis kembali.


Tuesday, March 13, 2012

Cita-cita dan Hujung Minggu

Selalunya
hanya dirumah.
tergantung juga
kadang-kadang berpeleseran di kota
di gedung-gedung .
menonton wayang,
menghadiri bengkel kecil atau apa-apa sahaja
buat yang gadis yang tidak berapa remaja.
melangkaui usia yang dulu sibuk dengan tugasan 
atau aktiviti sekolah 
dan kini dengan alasan anjakan paradigma
mula sibuk hadir majlis orang kahwin, jemputan rasmi,
mencuci mata, bertemu teman-teman,
pillow talk atau cuma bemalas-malasan dirumah 
samaada membaca atau menonton bersama keluarga ,  
err, tapi selalunya dipenuhi tidur yang lebih panjang.
qada tidur kata orang.

Waktu sekarang :hujung minggu selalu berbaki
tidak tahu nanti.
moga-moga dipermudahkan urusan
moga-moga sampai juga ke sana,
moga-moga tidak kekok memegang pen dan kertas
moga-moga tidak tidur di dalam kelas.
moga-moga tidak culas.

Semoga Allah mempermudahkannya nanti 
empat tahun tidak lama*menyedapkan hati 
:)


p/s: selalu hujung minggu, rak penuh terisi baju kurung berderet-deret yang selesai digosok

Tuesday, March 6, 2012

INSOMNIA


sudah berminggu- minggu berkeadaan begini
sampai satu tahap,
susah betul rasa bernafas
larian semakin kencang
berat sungguh kepala
dan pada rasa yang sungguh celaka itu
satu sahaja yang terfikir
berhenti.
aku cuma mahu tidur
bermimpi untuk sehari atau buat beberapa lama
sereberum, mendula oblongata, semuanya sudah nyawa-nyawa ikan
seperti membisikan di telinga: berhenti sayang,berhenti sekejap.
berfikir dengan rasional juga sukar
berjalan dengan lurus juga terasa aneh
bercakap juga aku terasa gagap
dan bulatan-bulatan hitam di sekitar mata sudah menyapa
mood juga berubah-rubah seperti perempuan hamil
berhenti.
berhentilah sekejap wahai sayang.

betul,
aku cuma mahu tidur
aku cuma mahu berhenti sekejap
aku mahu pejam mata, bermimpi
aku jadi penat dengan diri sendiri
dalam tidur aku masih berfikir, mencongak, membuat sifir kalah mati
seperti ketika aku menulis ini jam  0245hrs
aku masih sukar tidur,
melintang susah, kekiri susah,
cuba menenangkan diri: berhentilah sekejap-
sedang tidur juga masih merancang stratergi
seperti sang laksamana persiapan perang hari esok
padahal aku berlu berehat
badan aku penat.
rasa mahu menangis
menangis, suruh berhenti
aku perlu tidur
aku perlu rehat
aku cuma perlu bahu,
untuk sambut kepala aku

aku perlu bahu kau buat aku tidur.


Ampang ,

Thursday, February 23, 2012

After Six

Nato', Paie, Dayah, Achot, Nuni , Baby, Fariza, Atteya 
Kredit to Me



Monday, February 20, 2012

Bulan Yang Sibuk



"kalau kau memilih untuk pergi, aku sudah tidak mampu untuk halang kau "

"sudah tidak kuasa kudrat aku bertahan untuk kau yang tidak pernah ada"


Jemah meratip ratip dalam sendu , menangis tertahan, sambil meracik-racik rumput dihalaman rumah bekas kekasih nya yang bernama - Osman Pesek.
marah dan sedih.


ok, itulah drama hari ini,
sebab seminggu kemudian
Jemah tersenyum-senyum kambing bergesel-gesel dengan John Abraham yang kacuk itu.


p/s: err.. Jemah adalah seekor kambing betina tempatan. jadi biasalah...kambing juga kadang-kadang "demand".

Come As You Are






p/s: terima kasih untuk jiwa-jiwa yang selalu ada, tangan-tangan yang menyambut ketika jatuh.

Wednesday, February 15, 2012

Nur Azreen Sya :)





Budak bijak yang mengada ini :
baru dua tahun empat bulan
dijaga sejak usianya sehari
tidak suka makan benda lembik.
suka menyibuk ketika orang sedang bersolat-mangsanya :my moma
suka kunyah keropok
mendengar muzik
menghafal lagu cinta dan bernyanyi dalam note lagu yang tidak difahami
tidak suka bermain anak patung- lebih gemar bermain bola
suka mengadu, garang-garang macam gengster.
saya memanggilnya "isteri abang"
suka bergayut dalam telefon dalam bahasa Jerman 
suka berlagak seperti 7 tahun
"anyi, angli bird!"
ahah! dia gilakan kamera
Sponge Bob Square pants: ya, dia lah peneman saya kala menonton rancangan terbabit.
penghilang stress
oh, sebenarnya saya bukan ada dia sahaja. ada 3 orang lagi dirumah:
Nurul Hafizah, Nur Ain Safiya, Nur Aireen Sofia
dan merekalah cinta hati saya :)


p/s: oleh kerana saya suka mencolek dia dari mummynya: maka mummyna pesan:  cepat-cepat lah kahwin, cepat dapat anak (T-T)


Sunday, February 12, 2012

khazanah


sedang mengemas bilik.

menemukan sebuah kotak kertas usang
yang cantik terletak diatas almari
diselaputi debu tebal menandakan
kotak itu sudah  lama tidak dibersihkan
dibuka perlahan lahan sambil
tangan menari-nari mengirai habuk
yang menempel.
tersenyum .
setiap khazanah didalamnya
terkandung seluruh mak nenek memori
yang hampir pudar.
kad-kad ucapan teman, cenderamata,
teddy bear, nota-nota , diari lusuh
dan
termasuk surat cinta pertama
dari seorang bekas debator sekolah.
*sempat kenyit-kenyit masa semasa bentang hujah. haha
beralamat United Kingdom.




















p/s: Sayang nak buang. *senyum-senyum sendiri

Wednesday, January 25, 2012

Setahun lebih dan lebih dan lebih


Kau
baru patah hati,
kerana makwe idaman yang kau tunggu sejak 5 tahun dulu 
sudah selamat berlaki.
kau
baru mula kerja
tidak punya apa-apa.
serabut
dan kau , temui aku.
ya, kita.
kita cuma 
berjumpa hanya di station kereta api

Awal-awal sudah aku tanya
"kau betul serius?"
"Ya, aku serius , dan aku mau menikah dengan kau"
"kau boleh terima aku, bangsat aku?" soal aku berbunyi ragu
" Ya, kerna itu aku perlu kau lengkapkan aku"
kau jawab penuh yakin, sambil gengam tangan dengan erat.
-kau keluar sebentuk cincin.

setahun dan lebih
kau sudah punya rumah dan kereta
pekerjaan kau sudah semakin bagus
graf hidup kau sudah meningkat naik
dan kau selalu tinggalkan aku,
atas pekerjaan kau yang terbang selalu
sudah capai benua afrika
sudah ke luar negara, berjalan merata
dan aku menunggu, sambil hidu baju yang kau titip
untuk aku,
buat hilang rindu.
















setahun dan lebih
aku mula bertanya betapa serius kau pada aku
dan aku mula terasa asing
seperti  tidak kena pada naluri aku.
ya, akhirnya kau meluah terbuku:
"kenapa tiba-tiba , salah aku apa?"

kau:
"tak boleh , komitmen kerja tinggi"
"tak boleh , keluarga aku tidak setuju"
"tak boleh, kau dan aku tidak sekufu"
 "tak boleh, kau cuma kerja kerani"
"tak boleh , sebab kau bukan budak universiti"
"tak boleh, kau bukan berasal dari daerah ini"
"tak boleh , aku rimas dengan air mata kau -kata rindu"
"tak boleh, sebab kau keras kepala macam babi"
"tak boleh, laluan hidup kita tak sama"
dan
"tak boleh , aku sudah tidak cintakan kau lagi"

sempat kau pesan , dengan senyuman sinis "sudah, lupakan aku"

Aku , 
angguk-angguk kecil
cuba tersenyum, menahan butir-butir jernih yang tiba-tiba semakin deras
dan ditahan-tahan. 
"Tolonglah jangan keluar air mata"
sangat mahal air mata aku rasa,
aku tak mahu ia menitik, walau setitik
dan ia jatuh perlahan-lahan
Sial.

setahun lebih dan lebih dan lebih.
hampir dua bulan, ya-dua bulan.
satu hari,
aku terima satu mesej
dari kau. 
soalan yang aku kira 
sangat kurang akal.
yang kau hantar tanpa perasaan
bertanya pada aku " apa pendapat kau  pada Minah B?"
aku diam, sempat aku tanya "siapa minah B?"
"bakal isteri"
Mengigil, dan aku cuba mengguna kudrat ku sebaik yang mungkin
menaip, satu persatu.
*repot-SEND
"Potong pelirmu, Pondan !".
mesej berbalas pendek.
.
p/s:  . . . . . . .