Wednesday, September 12, 2012

ABANG AYIE


Satu kisah yang sangat tragis sebenarnya.
Ada satu  brader baru pindah stingarden area  aku  yang indah.

Dengan ketinggian  yang kalau  aku berdiri -bawah ketiak dia, muka panjang , kurus , gelap sedikit dan yang  aku ingat : rambut “M” dia.
Dia ini jiran baru , pindah bersama anak sedara dia yang ku panggil “Parah”- Farah sebenarnya.
Padahal nama dia Syarifah Syafiqa. Celah mana datang  Farah pun aku tak tau
Ok, berbalik kembali cerita Pak Su dia yakni brader  yang rambut huruf “M” itu.
Yang kita orang panggil  Abang Ayie.
Disebutkan disini  dia ini lelaki paling dewasa di kejiranan kami, aku mula la pasang angan-angan mengorat  (aku membayangkan Abang Ayie ni serupa macam Remy Ishak dikala itu. Padahal tak serupa pon) Masa itu, lubang idung  Apek pon aku  dah tak pandang.
Hewhewhewhew

Oh abang ayie ini kira Lejen juga. Dengan kemahiran dia menjentik guli , melipat kaki orang  dan kehandalan bermain konda kondi  dan raunders, menyebabkan semua orang surrender main dengan “Abang Ayie”.
Satu hari , Abang  Ayie menukar tebiat.  Di sebelah rumahnya itu terdapat  satu ruang kecil. Ngam-ngam  dibawah rumah aku dijadikan port bermain memandangkan ketika itu panas terik .

Dan  seperti biasa , aku yang kagum dengan  “Abang Ayie “ ini  duduk  memerhatikan beliau.
“Hiah-hiah-hiah”  dia menjerit kecil sambil membuat beberapa pergerakan.
Bersemangat betul aksi dia
“Ani nak buat juga keh?”
“ Nak lah”
Dia memulakan kekudanya, mula dibuka kaki kirinya perlahan. Diangkat  .
Aku yang dekat dengan dia pun mula mengikut arahan dia.
“buka kaki, seimbangkan badan, pastu angkat kaki tinggi-tinggi ”
“okay, kita buat sesame: 1-2-3”

Dan

BUKK!

Disusuli dengan  tangisan  yang kuat.
Abang Ayie panik.  Berkali-kali dia minta maaf
Dan ibunnya, yang ku panggil Opah  Parah itu keluar, terpekik sedikit
“Kau buat apa dengan  Ani ni , Ayieeeeeeeeeeeeeeeeeeeee?”
Dia segera lari kearah aku .

Sebenarnya  Abang Ayie itu tengah  mengajar aku Sepakan Angin Topan, konon –konon satu jurus taekondow.
Masalahnya abang ayie tu orangnya tinggi lampai, masa dia angkat kaki, dia  tak perasan jarak aku dengan dia terlalu dekat.
Buk!
Sepak angin itu laju dan kemas, terasa aura angin sampai rambut fringe aku pun ditiupnya
Maka, hinggaplah tapak kakinya ngam-ngam dekat tulang pipi aku .
:’(
Kan -dah melalak.


No comments:

Post a Comment

woot-wooots :)

Note: Only a member of this blog may post a comment.