Tuesday, November 29, 2011

Kg. Kambing, Singapura

“Eh, sini pun tak ada”
Saya mengomel-ngomel
Habis saya selongkar ruangan fiksyen bahasa Melayu itu
Saya ke kaunter bertanya kakak baju kuning, berkain coklat itu
“tak adalah dik” jawabnya pendek setelah menyemak  senarai buku melalui carian pantas
Saya rasa kecewa, hampa
Sebenarnya saya mencari sebuah buku, yang sedari dulu diperkatakan orang,
Di sekolah rendah cuba dicari, tapi tidak dijumpai –kata cikgu :
“untuk bacaan orang dewasa”
Setelah permohonan  penukaran sekolah saya lulus,
Perkara pertama saya tuju ketika mula-mula selesai bercinta dengan  sekolah baru:
PERPUSTAKAAN
Dengan gembira saya menuju ke fiksyen bahasa Melayu
Saya cari di rak pertama, tidak ketemu.
Saya berdebar-debar, meneruskan visi
Cari di rak kedua.
oh, dicelah buku-buku kulit tebal rupanya!
 buku yang tebalnya sekitar 600 muka surat berkulit merun (tulisan emas)
Nampaknya buku itu terlalu banyak pembacanya sehingga terkoyak kulit hadapnya
Atau mungkin pembaca sebelum ini buat alas meja lukisan kejuruteraan.
Saya gapai.
Saya cium buku itu. Ketawa kecil
Saya puas. Seperti satu kepuasan besar bagi saya.
buku tajuk asalnya “Gerhana” karya Tan Sri A. Samad Said
-SALINA
Saya peluk erat-erat.
Saya sebenarnya lebih nyaman dengan tulisan-tulian veteran. “orang lama”
Saya selalu terdengar orang bercerita mengenai buku itu sewaktu saya kecil
Jenuh saya mencarinya. Di perpustakaan, di kedai buku masih belum ketemu
Dari saya sekolah rendah, sehingga saya tingkatan 4.
Barulah saya berjodoh dengan buku diberi nama SALINA  itu
Ya,Bacaannya agak berat untuk murid sekolah rendah, patutlah cikgu perpustakaan sekolah rendah
tu kata :
“UNTUK ORANG DEWASA”.
*banyak menggunakan madah-prosa lama, jadi agak berat bacaanya.

HAHAHAHA.
Saya ketawa.
p/s :  selama ini saya ketemu Bapak (Tan Sri A.Samad Said) dari jauh atau di kaca televisi. Bila bertemu secara empat mata berberapa bulan lepas dan bercakap sepatah dua. lain macam seronok saya rasa.


 (sempat saya lihat Bapak Berpuisi,kalau Bapak masih muda, ya, pasti saya mengorat J)

No comments:

Post a Comment

woot-wooots :)

Note: Only a member of this blog may post a comment.