Tuesday, November 15, 2011

“Belajar -setinggi mungkin dik!”


2004,
Saya mencari idea untuk bekerja bagi mengumpul pengalaman
Ketika itu , usia saya 16 tahun.
Tiada siapa menyuruh atau memaksa saya bekerja
Cuma keinginan saya sendiri  dari membesarkan badan ketika cuti sekolah di rumah.
Saya sebenarnya pemalu dan biasanya  lebih banyak diam.
Jadi saya gagahkan diri pergi interview pertama saya di Pusat Beli Belah terkemuka Malaysia  : Kuala Lumpur  City Centre (pusat permainan kanak-kanak).
Sebenarnya ketika itu saya hampir putus harapan, ( dalam syarat tenaga buruh: harus 17 tahun ke atas).

Hanya T-Shirt dan seluar Jeans . Ditemuduga dalam Bahasa Inggeris
Lucu, Bahasa Inggeris  saya masih aneh, mujur saya bisa berbahasa Indonesia, jadi bonus untuk anak mentah seperti saya diterima .
(kebetulan syarikat tersebut memerlukan tenaga kerja dengan segera)
Disitulah  saya menemui pengalaman-pengalaman yang menarik.
Bekerja seawal jam 9 pagi -10 malam. Jadi setiap hari saya sibuk  untuk sebulan tempoh bercuti.
Satu hari saya di datangi seorang perempuan seusia nenek saya, dari sudut pemerhatian saya,
nenek tersebut adalah orang dari tanah seberang, serupa dari tempat asal saya
Saya menyapanya dalam bahasa Minang.  Dia membalasnya dengan ramah. Terlihat seorang anak kecil berkulit seperti Pan Asia  bertemu nenek tadi menyebut   “ Nek” dengan nada sederhana.
Di susuli seorang jejaka yang berpakaian kasual  mengekori anak tadi bersama seorang wanita tinggi , berambut perang.
Saya tertarik dengan campuran bangsa ini.

Mujur teori-teori  perhubungan awam  yang saya curi baca di perpustakaan sekolah menjadi. Jadi keluarga tadi saya berikan perkhidmatan dengan mencari mainan yang sesuai untuk anak kecil  Pan Asia tadi sambil menerangkan  dengan terperinci untuk menggerakan mainan  tersebut.

Saya berbual seketika bersama lelaki dan nenek tadi, saya kira perempuan berambut perang itu tadi adalah orang asing.
Rupanya perempuan berambut perang kerakyatan Jerman itu adalah isteri kepada lelaki Indonesia  tersebut. 
Saya terkesima .
 saya kira itu adalah sesuatu perkara yang hebat saya untuk anak muda yang masih belum SPM (ketika itu)
Rupanya dia bekerja di Jerman, dan Isterinya  merupakan salah seorang pensyarah  di Universiti Heilbronn ,Jerman. Ya, mereka berbahasa  Jerman.  Jadi perbualan kami serupa ayam dan itik, dimana setiap apa yang di beritahu isterinya, di terjemah ke Bahasa Inggeris dan adakalanya  berselang –selang  Bahasa Indonesia.

Sebelum pergi ,
Lelaki tersebut menceritakan serba sedikit mengenai dirinya,
Ya, rupanya  lelaki tadi berasal tidak berapa jauh  dari tempat asal saya- Muara Labuh, Indonesia. Katanyanya keluarganya dari  golongan petani.
Dia sempat pesan : “Belajar -setinggi mungkin dik!”

Hari itu saya tersenyum berbunga-bunga , bertekad untuk lebih maju.

p/s:  "belajarlah hingga nafas terakhir-belajar hingga ke hujung dunia" pesan papa.

2 comments:

  1. biar gapai setinggi langit. remember me? blog anda dah ada dalam list blog2 kawan2 saya...

    ReplyDelete
  2. hi,miss hapam..i'm now ur follower..n pls following me back hehehe...thanks...

    ReplyDelete

woot-wooots :)

Note: Only a member of this blog may post a comment.